تبلیغات
کیوکوشین ماتسویی ایچی گكی الیگودرز - تغذیه نقشی کلیدی در عملکرد مناسب یک ورزشکار
تغذیه نقشی کلیدی در عملکرد مناسب یک ورزشکار ایفا می کند. اهمیت بکارگیری تغذیه مناسب ورزشی به قدری است که آنرا به عنوان بخشی از آماده سازی یک بازیکن یا ورزشکار برای کسب بهترین عملکرد به حساب می آورند، در این زمینه هردوی وعده های غذایی هم پیش از ورزش یا رقابت و هم پس از آن از اهمیت برخوردارند لذا کسب اطلاعاتی پایه ای و مفید درباره تغذیه ورزشی ارزشمند است.


هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتوان در روز یا ساعات قبل از مسابقه مصرف نمود و بدین ترتیب عادت غذایی غلط در زمان تمرین را جبران کرد . همانگونه که رسیدن به بالاترین سطح آمادگی جسمانی ماهها زمان می برد، رسیدن بدن به وضعیت مطلوب تغذیه ای نیز ماهها طول می کشد.

تغذیه مناسب در طول زمان تمرین کمک خواهد کرد که بتوانید سخت تر تمرین کنید، حجم عضلات را افزایش دهید و ذخایر انرژی مورد نیاز برای بهترین کارآیی در رقابت را اندوخته نمایید.

 

چگونگی و زمان مصرف وعده های غذایی:

وعده های غذایی موجب بازسازی گلیکوژن عضلات و کبد می شوند که این گلیکوژن در طی ورزش و تمرین به انرژی تبدیل می شود.

مصرف مقادیر کافی مایعات نیز به اندازه وعده های غذایی مهم است تا از آب رسانی مناسب به بدن اطمینان حاصل کنیم.

در مورد مقادیر مصرف بایستی حد متعادل رعایت شود یعنی نه خیلی زیاد وپر ونه وضعیت گرسنگی .

یکی از اصول مهم در تغذیه ورزشی، زمان مصرف وعده های غذایی است. زمان مصرف غذای پیش از مسابقه به حجم آن و زمانی از روز که مسابقه برگزار می شود بستگی دارد. اگر غذایی سنگین میل کنید زمان طولانی تری برای هضم آن لازم است به طوریکه بایستی حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از شروع تمرین یا ورزش آنرا مصرف کنید . در مورد غذاهای سبک می توانید پس از 1 تا 2 ساعت بسته به مقدار مصرف فعالیتتان را شروع کنید . معمولاً بهترین منابع غذایی گلیکوژن دار از نظر کربوهیدرات غنی و دارای چربی کمی هستند . کربوهیرات به مولکولهای گلوکز که منابع انرژی آماده برای عملکرد ورزشی به شمار
  می روند ، تجزیه می شود. پروتئین و چربی کندتر جذب می شوند و دیر هضمند لذا باید زودتر از غذاهای پر کربوهیدرات مصرف گردند حال آنکه غذاهای کم حجم و مایع سریعتر هضم می شوند.

 

مصرف مایعات :

آب از مهمترین مایعات موجود در بدن می باشد. از آنجایی که آب بر خلاف مواد غذایی دیگر در بدن ذخیره نمی شود لذا بایستی مقادیر کافی آن قبل از تمرین مورد مصرف قرار گیرد . مصرف آب یا دیگر مایعات سبک بلافاصله قبل از فعالیت ورزشی، در طی فعالیت و پس از آن لازم است . گاهی اوقات تغذیه قبل از تمرین می تواند به صورت غذاهای مایع باشد که این نوع غذاها در مقایسه با غذاهای جامد سریعتر هضم شده و بنابراین ناراحتی معده ای ایجاد نمی کنند به علاوه
  مایعات نیز همراه آنها مصرف می شوند.

 

تنظیم برنامه های غذایی:

قبل از یک رقابت ورزشی مهم ،انواع و مقادیر مختلف و زمانهای متفاوت مصرف مواد غذایی را به کار برید تا ببینید کدامیک برای سطح فعالیت شما مناسب تر و سازگارتر است. کارشناسان و متخصصان تغذیه ، مشاوره های تغذیه ای ارائه می دهند و
      می توانندبرنامه های غذایی برای هر بازیکن یا ورزشکار با توجه به جثه و فیزیک بدنی، وضعیت سلامتی، رشته ورزشی و... طرح ریزی کنند.

با توجه به اینکه تغذیه ورزشی مناسب یکی از عوامل تأثیر گذار در کسب موفقیت در انواع رشته های ورزشی می باشد از اینرو در مورد ورزشکاران علاوه بر قابلیت در اجرا، طرح ریزی مناسب و سازماندهی برنامه غذایی برای کسب نتایج بهتر مورد نیاز
    می باشد.

 

 ویرایش :  اشکان کریوند

 




طبقه بندی: تغذیه و ورزش،

تاریخ : جمعه 22 خرداد 1394 | 01:21 ب.ظ | نویسنده : سن سی کریوند | نظرات
.: Weblog Themes By BlackSkin :.